2 Dagen duiken in Mabul/ Sibuan - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van erden - WaarBenJij.nu 2 Dagen duiken in Mabul/ Sibuan - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van erden - WaarBenJij.nu

2 Dagen duiken in Mabul/ Sibuan

Door: Erden

24 September 2010 | Maleisië, Semporna

Dag 12 – 13. Semporna - Duiken in Mabul en Sibuan (23 en 24 september 2010)

Na het ontbijt in het hotel (waarbij een zeer chagrijnig- en agressief ogende man onze eitjes heeft gebakken) maken we ons klaar voor het duiken. Fleur heeft haar Padi een aantal jaar geleden op haar vakantie in Thailand al gehaald en voor mij is het mijn eerste ervaring. Dus Fleur kiest voor een opfris cursus en ik moet de ‘Discover Scuba Diving’ gaan doen. We moeten onze maten doorgeven en onze wetsuits, maskers (ik heb geleerd dat ik geen bril mag zeggen) en flippers passen. Ik moet wel heel hard lachen als ik een maatje XXL krijg voor mijn wetsuit, in Nederland kom ik niet eens in de buurt van de L categorie met mijn 1.71m, haha!

Op deze eerste dag mogen we duiken in Mabul. Helaas zit er voor ons geen Sipadan in. Sipadan is volgens Jacques-Yves Cousteau één van de mooiste duikplaatsen van de wereld. Echter zijn er maar een beperkte aantal vergunning per dag te verkrijgen om daar te mogen duiken. Dus maanden van te voren reserveren is nodig en daarnaast willen de duikscholen dat je minimaal 4 dagen gaat duiken alvorens ze een vergunning aan jou overhandigen. Dus wij moesten het op de eerste dag doen met Mabul, wat overigens ook super mooi is (bleek achteraf).

Zodra de duikinstructeurs iedereen verzamelt hebben die binnen zijn/ haar groepje gaat duiken, krijgen de groepen te horen op welke boot ze moeten gaan zitten met hun gear. De speedboot vertrekt en de plaatselijke kinderen vinden het geweldig om naar het zooitje toeristen te kijken en te zwaaien. Voordat we het open water opgaan, dient er bij de autoriteiten betaalt te worden (een kleine vergoeding van 10 MYR pp of iets dergelijks). Met ca. 45 minuten komen we aan op Mabul (onderweg kunnen we Sipadan nog zien van een niet al te grote afstand). Het eiland van Mabul ziet er mooi uit op afstand, maar het uitzicht wordt toch enigszins belemmerd door een resort dat in het water staat in de vorm van een olieboorplatform. Maar goed, we kunnen aan de slag.

Als Fleur begint aan haar opfris cursus worden mij en een mede duikmaagd (tja, raad maar eens naar de nationaliteit van deze man. Juist, wederom een Nederlander!) de belangrijkste theorieën uitgelegd over het duiken door mijn instructeur: Syed (heel ervaren, professioneel en lol mee te beleven). We moeten een aantal oefeningen uitvoeren om aan te tonen dat we ons zouden kunnen redden in het water. We kunnen het water in!

We staan nog niet in het water en het valt ons op dat het water vol met kleine kwallen zit. Dit schrok mij wel enigszins af, maar we gingen toch maar de oefeningen doen in het water. Het enige wat ik mezelf afvroeg was: “Waarom gaan we het water in?”. De kwallenbeten jeukten wel, maar heel erg was het niet. Eenmaal onze oefeningen in het water gedemonstreerd te hebben, konden we ons opmaken voor de eerste echte duik. Wat een prachtige koraalrif! Mijn verwachtingen waren niet heel hoog, maar ik werd echt weggeblazen door de schoonheid, kleuren en bijzondere vissen en andere dieren die we troffen in het water. We hebben die dag 3 duiken gemaakt en de dag erop nog eens 3. Vanaf de 2e duik mochten Fleur en ik samen duiken en daar waren we beiden uiteraard heel erg blij mee. Een aantal voorbeelden van de vissen die we troffen waren (in het Engels): Pharaoh Cuttlefish, Common Lionfish, Common Seahorse, Longhorn Cowfish, Blue spotted ribbontail Ray en niet te vergeten de handvol Green Turtles die we hebben kunnen zien (met een lengte van ca. 1.5m).

Tussen de duiken door (de duiken duren zolang we zuurstof hebben; ca. een uur per duik) werd er in een buffetvorm de lunch aangeboden. Dit was zeer goed geregeld! Men kan ook tegen een hoog tarief op het eiland van Mabul zelf overnachten (http://www.sipadan.com/dive-resorts.php), wij vonden het niet waard kijkende naar ons budget. En toen we het eiland zagen, bleek het voor ons ook de goede keuze te zijn geweest. Het strandje is aardig vervuild en word ook bewoond door de zogenaamde sea gypsies (zee zigeuners) die er echt een bende van maken; zij vinden dat het strand en water één grote vuilnisbak is. Daarnaast is het ook gewoon lekker genieten om een stuk te mogen varen op de heen en terugreis.

Rond de klok van 6 uur komen we aardig uitgeput (kost toch wel flink wat energie zo een dag) aan bij de duikschool en maken we pas (door stare-city) naar ons hotel en we besluiten in het hotel een hapje te nuttigen. Wij zijn de enige klanten in het restaurant en het eten is heel goedkoop. Waarschijnlijk waren wij ook de eerste klanten in lange tijd daar ze niet heel goed serveerden: Fleur krijgt haar eten een kwartier voordat ik dat krijg. Verder was het eten prima, niets bijzonders aan.

De volgende ochtend melden we ons voor onze 2e duikdag en vandaag mogen we met Rich duiken. Rich is een Engelse kerel die op zijn doorreis vanuit Australië hier beland is en maar besloten heeft om hier voor onbepaalde tijd te duiken en wat geld te verdienen. Dit verhaal geldt overigens voor veel medewerkers van Scuba Junkie. Fleur en ik moeten wel hard lachen om Rich die een ietwat vreemde houding heeft. Althans, onze eerste indruk was dat hij stoned was. Hij is heel relaxt in zijn houding en vindt alles “coool” en zijn vaste uitspraak is “yeaahh, that’s cooool,you can do that!! Yeaahh coooool!”. Als we aan hem denken, moeten we nog steeds hard lachen – wel echt een sympathieke kerel! Ook wel ietwat wereldvreemd, hij had nog nooit een iPhone gezien en wist eigenlijk ook niet zo goed wat het was en wat het kon (hij had er wel eens van gehoord), haha! Maar al met al heeft hij ons een geweldige dag bezorgd op Sibuan.

Het eilandje ziet er geweldig uit met enkel wat zand en palmbomen (het wordt toch bewoond door een handjevol zigeuners). Bij aankomst op het eiland willen de kinderen dolgraag hun kokosnoten verkopen aan de duikers, ze schijnen zelfs de bomen in te klimmen voor de duikers als ze dat vragen – maar toen wij er waren hadden ze nog wat kokosnoten op voorraad. Wederom bij 2 van de 3 duiken zien we grote schildpadden en zijn we onder de indruk van de schoonheid van het rif hier. Eén minpuntje dat we moeten noemen is dat we bij onze 2e duik wel heel veel troep in het water treffen dat achtergelaten is door de zee zigeuners. De duikscholen houden één keer in de zoveel tijd een schoonmaak duik met z’n allen om het gebied zo netjes mogelijk te houden/ maken. Na onze 2e duik raast er een storm over het gebied en Sibuan ziet er ineens heel anders uit! Flinke regenbuien moeten we trotseren als we proberen te schuilen in het kleine bootje waar we tegelijkertijd onze lunch nuttigen. Met handdoeken om ons heen wachten we tot de storm verdwenen is en maken we onze laatste duik.

De nieuwe soorten vissen die we vandaag gespot hebben zijn oa.: Ribbon Eel, Painted Spiny Lobster, Nudy Branch, Blue Seastar, Morish Idol Fish, Peacock Flounder, Red Goatfish, Blue Striped Snapper, Blackspotted Puffer Fish, Bluefin Trevally, Tube Worm en de Hawskbill Turtle met haar eigenaardige bek.

Het weer klaart alweer snel op en we kunnen ons opmaken voor de 3 kwartier durende terugreis naar de duikschool. We gaan het dorpje van Semporna in om wat geld op te nemen, we rekenen 1240 MYR af met z’n 2en (540 MYR voor Fleur en 700 MYR voor mezelf, welke neerkomt op nog geen 300 EUR). We blijven nog even hangen in de duikschool en doen een sociaal praatje met Rich, werken onze duik logboek bij en regelen een taxi voor de volgende ochtend om ons naar het vliegveld te brengen. Scuba Junkie heeft ook haar eigen backpackers accommodatie met haar eigen barretje, we besluiten hier een pizzatje te eten en een baco te drinken terwijl er een live band optreedt. Er heerst een leuke sfeer en de mensen praten nog flink wat na over de duiken onder het genot van een drankje.

Ook deze dag heeft ons veel energie gekost en we maken pas naar ons hotel en worden voor het laatst aangestaard in stare-city.